Voorbehoedsmiddel

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Voorbehoedsmiddel

jumanah
1-ster
1-ster

Bericht door jumanah »

sylvia schreef: Ik vind drie maanden veel te vroeg om te castreren bij te vroeg castreren sluiten de groeischijven later door afwezigheid van de geslachtshormonen met alle gevolgen vandien.
Het verhaal van de amatumoren is helemaal zoiets waar mijn stekels van overeind gaan, de mamatumoren die onstaan onder invloed van het geslachtshormoon  zijn ten eerste maar een percentage van de mamatumoren die zich kunnen ontwikkelen en van die percentage die zich ontwikkeld door het geslachtshormoom is het grootste gedeelte ook nog eens goedaardig. Kijk een kat castreren en dan met name de poes heeft als voordeel dat ze beter houdbaar zijn in huis, geen krolsheid en minder kans op plassen in huis en geloof me dat laatste alleen is al een mega voordeel want een in huis plassende poes drijft je tot het uiterste niets zo erg dan een kattenzeiklucht in huis.
Ik heb al 10 jaar ervaring met vroeg castreren van katers en poezen en heb daar geen nadelige effecten van ondervonden m.b.t. het later sluiten van de groeischijven. Een aantal van deze katten wonen in mijn directe omgeving en ik zie ze met grote regelmaat. Er zijn voldoende studies geweest waaruit blijkt dat er veel voordelen zijn bij het vroeg castreren van katten. Ik zeg niet dat er geen nadelen kunnen zijn maar de voordelen zijn groter naar mijn mening. Ervaring met plassende poezen zoals jij omschrijft ken ik niet. Mijn poezen willen wel een spritsen als ze krols zijn maar het huis onderzeiken, nee dat doen de mijne niet (gelukkig maar ;)). Ervaring met katers die spritsen heb ik wel en daar wordt je echt niet blij van. Je huis ruikt dan met recht naar kattenzeiklucht. Begrijp me niet verkeerd iedreen moet doen waar hij/zij zich het prettigst bij voelt. Zelf ben ik een groot voorstander van tijdig castreeren van liefhebberdieren en zie daar ook de voordelen van. Het is niet iets wat ik zondermeer doe maar ik bespreek het wel altijd met de nieuwe eigenaar en tot nu toe hebben zij het ook als prettig ervaren dat ze zich daar niet meer druk over hoefde te maken.

Hier een link naar een van de vele studies op dit gebied:

http://www.winnfelinehealth.org/reports ... euter.html
Tineke *
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tineke * »

Ze worden ook wel geholpen t.z.t maar ik twijfel nog over een nestje.
Moet dinsdag toch naar de da kan ik het daar ook nog ff vragen.

Tineke
*Robin*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Robin* »

ik wil toch graag wachten tot minimaal een maand of 8
wordt ze eerder krols (wat ik niet verwacht) dan wordt ze eerder geholpen en als ze met 10 maanden nog niet krols is geweest dan gaat ze onder het mes.
ze heeft dan in ieder geval genoeg tijd gehad om op te groeien.
die hormonen zijn er niet voor niets ;)
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

jumanah schreef: Ik heb al 10 jaar ervaring met vroeg castreren van katers en poezen en heb daar geen nadelige effecten van ondervonden m.b.t. het later sluiten van de groeischijven. Een aantal van deze katten wonen in mijn directe omgeving en ik zie ze met grote regelmaat. Er zijn voldoende studies geweest waaruit blijkt dat er veel voordelen zijn bij het vroeg castreren van katten. Ik zeg niet dat er geen nadelen kunnen zijn maar de voordelen zijn groter naar mijn mening. Ervaring met plassende poezen zoals jij omschrijft ken ik niet. Mijn poezen willen wel een spritsen als ze krols zijn maar het huis onderzeiken, nee dat doen de mijne niet (gelukkig maar ;)). Ervaring met katers die spritsen heb ik wel en daar wordt je echt niet blij van. Je huis ruikt dan met recht naar kattenzeiklucht. Begrijp me niet verkeerd iedreen moet doen waar hij/zij zich het prettigst bij voelt. Zelf ben ik een groot voorstander van tijdig castreeren van liefhebberdieren en zie daar ook de voordelen van. Het is niet iets wat ik zondermeer doe maar ik bespreek het wel altijd met de nieuwe eigenaar en tot nu toe hebben zij het ook als prettig ervaren dat ze zich daar niet meer druk over hoefde te maken.

Hier een link naar een van de vele studies op dit gebied:

http://www.winnfelinehealth.org/reports ... euter.html
Je ziet ook niet dat de groeischijven later sluiten alleen zijn wel alle pezen en spieren overrekt omdat het skelet groeter groeit dan genetisch bepaald is en de spieren en pezen niet berekend zijn op een groter skelet. Gelukkig heb ik dit niet zelf verzonnen maar is het wetenschappenlijk vastgesteld.
Plassende ongecastreerde poezen is geen uitzondering dus ik denk dat je geluk hebt gehad als je dit niet kent. Phoebe van mij is er ook zo één als die per ongeluk naar boven gaat kan ik gaan zoeken want die heet of op bed of in mijn wasgoed zitten piesen en ze is er ook niet te beroerd voor om op de bank te gaan zitten. Mijn ongecastreerde kater heeft echter nog nooit binnen gesproeid en die zal beslist ook niet ergens zijn behoefte doen waar het niet mag, dus je ziet je hebt altijd de uitzonderingen.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Ik ken genoeg plassende ongecastreerde poezen en die zijn erger dan de heren hoor >:(

Die groeischijven die problemen geven komen beslist vaker voor - voor mij een reden om tegen jong castraties te zijn.
Al die Amerikaanse onderzoeken zijn mooi, maar daar gaat het vooral om het terugdringen van zwerfkatten populaties en als dat een groot probleem is dan is het een mooie oplossing.

Voor kattenfokkers of huiskatteneigenaren vind ik het geen goed idee om jonger dan 6 maanden te castreren - het is niet in het belang van de katten zelf.
Ik weet het - het is een makkeljike methode voor fokkers om zeker te weten dat er niet met kittens gefokt wordt - maar daar zijn andere methoden voor. Namelijk goede afspraken maken en er meer tijd in stoppen om toekomstige kitteneigenaren te leren kennen.
jet
3-sterren
3-sterren

Bericht door jet »

2,5 jaar geleden hebben ik bewust voor een poesje gekozen omdat ik van haar een nestje wilde.Ik heb gewacht tot zij ongeveer 1,5 was en toen (alleen)overdag haar op vrije voeten gelaten.Het heeft een paar mnd geduurd toen vond ik haar dikker worden ,bij de DA een echo laten maken en ze bleek inderdaad zwanger :daisy:

Januari van dit jaat zijn er toen twee katertjes geboren dit was voor mij een unieke ervaring om dit te mogen meemaken.
we hebben ze beiden gehouden ze zijn nu ruim 6 mnd en twee weken geleden heb ik ze laten "helpen" .

moeder had ik in mei latenhelpen kon ze weer "veilig"naar buiten

dit om sproeien te vooor komen en om een betere band met moeder te krijgen,want die is niet zo goed, moeder blaast en haalt naar ze uit ,ik ben nu bezig met verschillende trucjes het weer goed te krijgen!
boskat
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door boskat »

Ik heb hier het katertje met 4 maanden laten helpen.,tegelijk met zijn vader
Omdat ik hier de moeder ook  heb natuurlijk en zijn zusje,moest ik toch iets,de moeder was 8 weken na de bevalling alweer aan de pil

De vader had ik een aanvraag voor ,om die 1x te mogen gebruiken ,door  zijn fokker,ging niet door,anders was hij en ook het katertje eerder geholpen geweest
Wilde eigenlijk de moeder niet te lang meer aan de pil en het  zusje /dochtertje helemaal niet

Wat betreft het blazen naar het katertje ,Jet,dat doet de moeder hier ook,is een heel natuurlijk verschijnsel
De katertjes worden in de natuur, met 16 weken uit de groep gezet
Dochters  en moeders blijven bijelkaar
Dit is wat ik op een cursus geleerd heb ,Omgaan met katten,gegeven door  Nynke Endenburg
Als je geluk hebt zakt het wel weer af ,ze heeft ook een poosje naar haar dochter geblazen,maar dat is nu over,zoonlief kan nog steeds weinig goed doen
Het kan wel eens een jaar duren heb ik gehoord of nooit ,of dat ze elkaar tolereren ,in de vorm van negeren:-)
Het is dus eigenlijk een hele onatuurlijke situatie,zoons bij de moeder houden
Laatst gewijzigd door boskat op ma 21 aug 2006, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Tineke *
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tineke * »

Ik vroeg alleen maar of het kwaad kon om tijdelijk de poezenpil te geven.
Ook al besluit ik geen nestje te nemen(krijgen)vind ik het veel te jong om al te laten helpen.Doe ik Daisy geen kwaad met de pil?

Tineke
danielle1980
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door danielle1980 »

Tineke * schreef: Ik vroeg alleen maar of het kwaad kon om tijdelijk de poezenpil te geven.
Ook al besluit ik geen nestje te nemen(krijgen)vind ik het veel te jong om al te laten helpen.Doe ik Daisy geen kwaad met de pil?

Tineke
ik zou gewoon even wachten, de kans is groot dat ze nog niet krols gaat worden.
daarna kun je best voor een tijdje de pil geven, als t maar geen jaren word.
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Tineke * schreef: Ik vroeg alleen maar of het kwaad kon om tijdelijk de poezenpil te geven.

Tineke
Dat ligt eraan wat je tijdelijk vind als dat een paar maanden is dan is dat wel kwalijk want het zijn geen fijne middelen. Maar ik zou het even aan zien want de meeste poezen worden pas rond de 9 a 10 maqanden voor het eerst krols
Tineke *
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tineke * »

Nou een nestje is definitief van de baan,veels te veel risico voor Daisy de pil.Volgens mijn da kunnen ze geholpen worden met 6á7 maanden.
Dat moet dan maar pfffffffffffffff.
WEER iets wat niet doorgaat.  :crying:

Tineke

sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Tineke * schreef: Nou een nestje is definitief van de baan,veels te veel risico voor Daisy de pil.Volgens mijn da kunnen ze geholpen worden met 6á7 maanden.
Dat moet dan maar pfffffffffffffff.
WEER iets wat niet doorgaat.  :crying:

Tineke

Ik zou niet zo'n paniek doen hoor, ik zou het gewoon even aankijken als ze toch per ongeluk te vroeg krols wordt en per ongeluk gedekt wordt kun je haar altijd nog laten castreren.
danielle1980
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door danielle1980 »

uh misschien raar, maar als t geen buitenkat is kun je de kater castreren als ze krols word  :-\
Tineke *
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tineke * »

Ik laat ze allebei helpen want volgend jaar mogen ze naar buiten.Maar net wat Sylvia zegt..Ik wacht gewoon nog even af.Mss is ze met krols worden ook zo'n laatbloeier.

Tineke

Plaats reactie