Ik heb al 10 jaar ervaring met vroeg castreren van katers en poezen en heb daar geen nadelige effecten van ondervonden m.b.t. het later sluiten van de groeischijven. Een aantal van deze katten wonen in mijn directe omgeving en ik zie ze met grote regelmaat. Er zijn voldoende studies geweest waaruit blijkt dat er veel voordelen zijn bij het vroeg castreren van katten. Ik zeg niet dat er geen nadelen kunnen zijn maar de voordelen zijn groter naar mijn mening. Ervaring met plassende poezen zoals jij omschrijft ken ik niet. Mijn poezen willen wel een spritsen als ze krols zijn maar het huis onderzeiken, nee dat doen de mijne niet (gelukkig maarsylvia schreef: Ik vind drie maanden veel te vroeg om te castreren bij te vroeg castreren sluiten de groeischijven later door afwezigheid van de geslachtshormonen met alle gevolgen vandien.
Het verhaal van de amatumoren is helemaal zoiets waar mijn stekels van overeind gaan, de mamatumoren die onstaan onder invloed van het geslachtshormoon zijn ten eerste maar een percentage van de mamatumoren die zich kunnen ontwikkelen en van die percentage die zich ontwikkeld door het geslachtshormoom is het grootste gedeelte ook nog eens goedaardig. Kijk een kat castreren en dan met name de poes heeft als voordeel dat ze beter houdbaar zijn in huis, geen krolsheid en minder kans op plassen in huis en geloof me dat laatste alleen is al een mega voordeel want een in huis plassende poes drijft je tot het uiterste niets zo erg dan een kattenzeiklucht in huis.
Hier een link naar een van de vele studies op dit gebied:
http://www.winnfelinehealth.org/reports ... euter.html