waarom geen eieren als basis??

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: waarom geen eieren als basis??

roefus

Bericht door roefus »

Decibels schreef: ik zou die lijn van je honden maar uitschakelen voor de fok.  Sowieso moet je niet met een epilepsie lijn fokken en voor jouw plannen is het helemaal belangrijk dat je gezonde honden/lijn hebt.

dit schrijft hij:

alvast kan ik niet fokken met hem en ook niet met zijn vader, die heeft een heel kleine aanval gehad toen ie enkele weken oud was, maar toe wist ik niet dat dit epilepsie was...daarna nooit meer gehad en dus met hem gekweekt  met als gevolg 4 pups met epilepsie....een duidelijk bewijs dat het erfelijk is....
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

joki schreef: medicijnen! NOOIT ....ik ga een uitspraak doen die velen zal shockeren maar ik ben 3 pups verloren bij een steeds terugkerende epilepsie aanval die niet ophield, daar is een woord voor waar ik nu niet direct op kom....ze zijn overleden in mijn handen...heel triestig...maar er een dierenarts bijhalen kon en wou ik niet....de vierde pup heeft enkele maanden later een aanval gehad...volgende dag op nieuw....een week later nog eens, sinds dien niet meer en dat moet zo een maand geleden zijn sinds die laatste aanval....
hij lijkt veranderd sinds die aanvallen...in positieve zin eigenlijk...
alvast kan ik niet fokken met hem en ook niet met zijn vader, die heeft een heel kleine aanval gehad toen ie enkele weken oud was, maar toe wist ik niet dat dit epilepsie was...daarna nooit meer gehad en dus met hem gekweekt  met als gevolg 4 pups met epilepsie....een duidelijk bewijs dat het erfelijk is....

de aanvallen van mijn nog levende hond waren standaard....eerst een helse schreeuw, dan verkrampen enkele seconden en daarna ontspanning en geklapper met de muil, waarbij speelsel uit zijn mond komt....even later lijkt het alsof hij gaat rennen terwijl hij nog op zijn zij ligt...plast ongecontroleerd....en langzaam komt ie weer bij, staat op en begint ongecontroleerd te lopen...het bos in...half uurtje later komt ie terug alsof er niets gebeurt is...

Komt die nog?
roefus

Bericht door roefus »

Whaha...ik was met de honden aan het wandelen...en bedacht ineens dat ik gezegd had...één theelepeltje eischaalpoeder is genoeg.
Maar Yoki...ik bedoel dan PER hond...dus niet voor het hele soepzooitje.
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

roefus schreef: Whaha...ik was met de honden aan het wandelen...en bedacht ineens dat ik gezegd had...één theelepeltje eischaalpoeder is genoeg.
Scheelt maar 19 lepeltjes!  :o ;D ;D
roefus

Bericht door roefus »

tieneke schreef: Scheelt maar 19 lepeltjes!  :o ;D ;D
Ja...dat bedacht ik ook ineens.
Daar ZIT je dan met je advies  :-X :P :D
joki

Bericht door joki »

roefus schreef: Whaha...ik was met de honden aan het wandelen...en bedacht ineens dat ik gezegd had...één theelepeltje eischaalpoeder is genoeg.
ja..dat ik wel door hoor...voor de hele pot zou wel erg weinig zijn
joki

Bericht door joki »

Decibels schreef: ik zou die lijn van je honden maar uitschakelen voor de fok.  Sowieso moet je niet met een epilepsie lijn fokken en voor jouw plannen is het helemaal belangrijk dat je gezonde honden/lijn hebt.
ik vraag me af hoever je moet gaan met uitsluiting van de fok...ik bedoel:
moet ik dan de ouders van die epilepsie hond uitsluiten en ook de ouders van die ouders....hoever ga je dan terug om uit te sluiten voor de fok...

wat wordt eigenlijk bedoeld met bloedlijn???

alle honden van hetzelfde ras hebben uiteindelijk dezelfde stamvader en moeder....
joki

Bericht door joki »

Angelique schreef: Komt die nog?
of hij nog naar me toekomt als ik hem roep: ja hoor...hij is rustiger geworden sinds die aanvallen....
ook lijkt het erop dat bepaalde omstandigheden een aanval kunnen uitlokken...

hij heeft 3 aanvallen gehad...2 keer toen ik de houtzaag had gestart terwijl hij sliep....en de derde keer was ook lawaai de aanzet voor een aanval....
sindsdien let ik op als ik lawaai ga maken hoe hij reageert...maar dat lijkt ie door te hebben en sindsdien heeft ie geen aanval mneer gehad: bizar...

er gebeuren hier soms rare onverklaarbare dingen....ik denk dat wij als mensen de intelligentie van een hond onderschatten...leven ze in een roedsel samen...dan sta je versteld hoe ze alles onderling heel fijn alles regelen....ik zou daar een verhaal kunnen over vertellen, maar ik denk dat ik veel stof ga doen opwaaien hier op barfpplaats...en dat wil ik niet meer.
dorinekok

Bericht door dorinekok »

lidija schreef: Hoi jokie,

Kan je zo geen antwoord geven. Hoeveel je gaat geven is afhankelijk wat de honden voor de rest krijgen. Je zou af en toe de hoeveelheid vlees voor de helft kunnen vervangen door huttekase. Huttekase is voedzaam maar niet belastend voor de nieren van je honden. Kefir is een soort yoghurt die je af toe als extra kan geven. Kefir en huttekase is makkelijk zelf te maken je zou het kunnen geven in de tijden dat je minder vlees voor handen hebt en je kan het zelf ook eten! ;)
Misschien kan iemand anders adviseren betreffende de hoeveelheid huttekase
Nou ik zou in jouw geval die kefir en of huttenkase niet vervangen voor vlees maar er juist extra bij geven. Zelf geef ik het niet en heb er dus niet veel ervaring mee. maar om dat beetje vlees dat je nu kunt voeren meteen door een joghurt achtige te vervangen (nog mee slobberen in plaats van kauwen) dat lijkt me geen fijn plan.

Ik heb nog nooit een hele kip gevoerd omdat het er gewoon nog nooit van gekomen is. Ik kan aan zoveel kipdelen gratis komen dat ik wel meer dan genoeg kip geef en eerder op zoek moet naar andere diersoorten. Een soort luxe probleem zeg maar. Bovendien is een hele kip veel te veel eten voor mijn honden. Ze zijn "maar" 20 kilo en eten ongeveer 400 en 600 gram per dag.  De andere reden is dat ik het zonde vind om een prijzige soepkip te kopen die een slecht leven gehad heeft en daarmee de bio industrie in stand te houden, terwijl ik gemakkelijk aan slachtafval kan komen.  Nog meer luxe probleem vergeleken met jou.

Het klinkt heel logisch dat je hond een epileptische aanval krijgt bij onverwacht lawaai. Bij mensen heeft een epileptie aanval ook bijna altijd te maken met stress.
Ik heb ook wel gehoord dat het vaccinatie beleid oorzaak is van epileptie bij sommige honden.
lidija
3-sterren
3-sterren

Bericht door lidija »

Vlees heeft natuurlijk de voorkeur maar als er weinig vlees voor handen is dan is huttekase ook een goede eiwit bron, kfir inderdaad als aanvulling.

Geluid, licht,stress kan allemaal een epilept. aanval uitlokken
Decibels

Bericht door Decibels »

joki schreef: ik vraag me af hoever je moet gaan met uitsluiting van de fok...ik bedoel:
moet ik dan de ouders van die epilepsie hond uitsluiten en ook de ouders van die ouders....hoever ga je dan terug om uit te sluiten voor de fok...
Als je niet weet via welke kant de epilepsie is binnengebracht ja...dan moet je beide ouders uitsluiten. Maar je zei toch dat vader het ook had/gehad? Dan zou ik de kant van vaders maar eens uitzoeken...bij mijn ras zie je primaire epilepsie als een rode draad door de afstamming gaan. Soms slaat het een generatie over, maar toch steekt het dan ineens de kop weer op.

wat wordt eigenlijk bedoeld met bloedlijn???

bloedlijn is in principe hetzelfde als afstamming....alleen wordt veelal met het woord bloedlijn bedoeld dat dieren, hetzij meer of minder, aan elkaar verwant zijn.

alle honden van hetzelfde ras hebben uiteindelijk dezelfde stamvader en moeder....
en wij stammen allemaal af van Adam & Eva....zo lust ik er ook nog wel een paar...!!
joki

Bericht door joki »

dorinekok schreef: Nou ik zou in jouw geval die kefir en of huttenkase niet vervangen voor vlees maar er juist extra bij geven. Zelf geef ik het niet en heb er dus niet veel ervaring mee. maar om dat beetje vlees dat je nu kunt voeren meteen door een joghurt achtige te vervangen (nog mee slobberen in plaats van kauwen) dat lijkt me geen fijn plan.

Ik heb nog nooit een hele kip gevoerd omdat het er gewoon nog nooit van gekomen is. Ik kan aan zoveel kipdelen gratis komen dat ik wel meer dan genoeg kip geef en eerder op zoek moet naar andere diersoorten. Een soort luxe probleem zeg maar. Bovendien is een hele kip veel te veel eten voor mijn honden. Ze zijn "maar" 20 kilo en eten ongeveer 400 en 600 gram per dag.  De andere reden is dat ik het zonde vind om een prijzige soepkip te kopen die een slecht leven gehad heeft en daarmee de bio industrie in stand te houden, terwijl ik gemakkelijk aan slachtafval kan komen.  Nog meer luxe probleem vergeleken met jou.

Het klinkt heel logisch dat je hond een epileptische aanval krijgt bij onverwacht lawaai. Bij mensen heeft een epileptie aanval ook bijna altijd te maken met stress.
Ik heb ook wel gehoord dat het vaccinatie beleid oorzaak is van epileptie bij sommige honden.
ik ga mijn menu voorlopig zo houden en zien wat er gebeurt...

de eerste aanval van mijn epilepsiehond was 2 maand na zijn vaccinaties...
hij wordt wel elke maand ontwomd...kan me voorstellen,ja, dat al die troep niet goed is...en misschien bevorderlijk voor een aanval....

Ik zou ook veel liever al die troep niet geven...(vaccinaties en ontworming bedoel ik) maar dat kan ik niet...er moet er maar 1 kennelhoest of rabies krijgen en de hele meute is ziek....liever preventief dan....en zeker omdat hier veel wild zit...de pups lopen los...dus...
als je maar 1 hond hebt kun je dat wel riskeren, wordt ie ziek, dan zal ie wel genezen kunnen worden....
worden de mijne ziek...dan mag ik wel heeeeel diep in mijn geldbeugel tasten...

De eerste honden die ik had heb ik  zelden ontwormt met als resultaat dat deze veeel kleiner zijn dan de pups die hier zijn opgegroeid en elke maand zijn ontwormd...het verschil is groot....de eerste honden wegen tussen de 22 en 25 kg...de in estland geboren honden wegen tussen 29 en 35 kg wat het standaardgewicht is voor een malamute.

ik zou natuurlijk de poep van elke hond kunnen onderzoeken op wormen...maar dat gaat me ook massas geld kosten....die ontwormingstabletten zijn niet heel agressief..ik gebruik ZANTEL. En kost me amper 2,5 euro per hond van 30 kg.

Bestaan er natuurlijke producten die wormdodend werken???
Misschien moet ik dat maar eens in een nieuwe topic gooien...
joki

Bericht door joki »

Decibels schreef: Als je niet weet via welke kant de epilepsie is binnengebracht ja...dan moet je beide ouders uitsluiten. Maar je zei toch dat vader het ook had/gehad? Dan zou ik de kant van vaders maar eens uitzoeken...bij mijn ras zie je primaire epilepsie als een rode draad door de afstamming gaan. Soms slaat het een generatie over, maar toch steekt het dan ineens de kop weer op.

bloedlijn is in principe hetzelfde als afstamming....alleen wordt veelal met het woord bloedlijn bedoeld dat dieren, hetzij meer of minder, aan elkaar verwant zijn.

ik ken de afstamming van al mijn honden tot 3 generaties ver...er zijn massas pups gekomen, maar nooit(voor zover ik weet) is er epilepsie aangetroffen...enkel nu bij mij....
van moeders kant zal het waarschijnlijk niet komen...die heeft ondertussen een nieuw nest gehad met allemaal gezonde pups(tot nog toe) ze zijn 4 maand...ook in haar eerste nest is er nooit epilepsie aangetroffen...enkel in haar tweede met die bepaalde reu...vreemd is dat in die reu zijn afkomst ook nooit epilepsie is voorgekomen....

ik weet natuurlijk wel wat het woord bloedlijn betekent...maar hoever gaat dit?
Willemijn
3-sterren
3-sterren

Bericht door Willemijn »

joki schreef:

Bestaan er natuurlijke producten die wormdodend werken???
Misschien moet ik dat maar eens in een nieuwe topic gooien...
Het schijnt dat verse knoflook goed werkt tegen wormen. Maar ik weet niet in welke dosering en hoe vaak.
Weet niet eens zeker of het wel waar is. Misschien iemand anders?
Decibels

Bericht door Decibels »

joki schreef:
ik ken de afstamming van al mijn honden tot 3 generaties ver...
3 generaties is natuurlijk niks...da's alleen hetgeen op de stamboom staat.

Plaats reactie