blaas gruis & meer blaas problemen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: blaas gruis & meer blaas problemen

koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Zaniematsu schreef: heb je het wel eens geprobeerd? Met gedroogd vlees  bijvoorbeeld. Of met brokjes als je brokjes als voeding geeft?
ja, ik heb dat wel eens geprobeerd. vroeger hebben ze namelijk wel brokjes gegeten.

sien wordt er heel onrustig van, en is helemaal bang dat anderen het opeten.

otje daarentegen eet dan nog minder, want ze kan dan niet zien hoeveel ze nog in haar bakje heeft.

mijn katten zijn echt geen bankaardappels. heel druk en actief.
dus op dat gebied hebben ze het niet nodig, maar ook voor de verveling weg te werken vinden ze het niet fijn.
ik merk dat ze hier duidelijk een verschil zien in eten en spelen. otje wil nog wel eens met een kuikentje gooien, maar das meer het soepel en zacht maken van de prooi dan ermee spelen.

ze zien eten duidelijk ook als serieuze bezigheid, en vinden eht niet fijn als de ander het mogelijk kan opeten.
eten doen ze in alle rust, en graag van elkaar vandaan.

spelen doen ze in alle gekkigheid, en langs en op elkaar.

misschien zit het verschil erin dat mijn katten barf krijgen (sien helemaal en ot half; die krijgt wel prooitjes en kvv), en dat ze daarom een andere relatie hebben met voedsel.

nog een kleine aanvulling:
voedselverrijking hoeft echt niet persé met brokken te gebeuren.
je kan stukjes gedroogd vlees proberen, of een prooitje in stukjes knippen. of je gebruikt kleine haarloze muisjes. die wegen bijna nix, en daar kunnen ze best veel op een dag van eten zonder dik te worden. ideale snoepjes dus.
Laatst gewijzigd door koekje op za 08 dec 2007, 02:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zaniematsu
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Zaniematsu »

ja, ik heb dat wel eens geprobeerd. vroeger hebben ze namelijk wel brokjes gegeten.
sien wordt er heel onrustig van, en is helemaal bang dat anderen het opeten.
otje daarentegen eet dan nog minder, want ze kan dan niet zien hoeveel ze nog in haar bakje heeft.
Het zal iid vast niet voor alle katten een succes zijn. Ik ben benieuwd hoe en hoelang je het toen geprobeerd heb, was dat op dezelfde manier zoals in het artikel beschreven staat?

Het hangt er natuurlijk ook helemaal van af, waaróm je dit voor je kat in wilt zetten.
Als zij zich de hele dag vervelen is het een heel goed idee om dit te proberen.
Heb je katten die zichzelf de hele dag heel goed bezig kunnen houden met bv jagen, spelen met prooien, elkaar en het personeel, tja dan lijkt het me dat het niet zo'n succes hoeft te hebben.

Tot nu toe heb ik gemerkt dat het bij alle katten, die te weinig te doen hadden, en waar het op deze manier bij toegepast is het al heel snel geweldig vinden. In het begin moeten ze natuurlijk allemaal erg wennen. In feite is het zoeken/jagen naar je voeding, van nature niks nieuws voor katten. Alleen zijn de meeste katten gewend om hun portie eten in één bordje te krijgen, vaak ook nog met het bakje water ernaast. Hoe onnatuurlijk is dit eigenlijk voor katten?
mijn katten zijn echt geen bankaardappels. heel druk en actief.
Dat is heel positief, van nature zijn katten ook geen slapers, ze jagen uren en uren. Dat zit ook in onze thuis katten. Dat veel katten zoveel slapen is vaak een gevolg van verveling. Katten zijn meesters in het zich aanpassen aan de situatie.
nog een kleine aanvulling:
voedselverrijking hoeft echt niet persé met brokken te gebeuren.
je kan stukjes gedroogd vlees proberen, of een prooitje in stukjes knippen. of je gebruikt kleine haarloze muisjes. die wegen bijna nix, en daar kunnen ze best veel op een dag van eten zonder dik te worden. ideale snoepjes dus.
Het meest ideaal zou zijn als ze écht kunnen jagen.
Wat jij beschrijft komt daar als uitvoerbare optie het dichtst bij in de buurt volgens mij. Ik vind het een super idee, is het ook werkelijk toe te passen?

Het probleem is alleen wáár verstop je deze prooitjes en stukjes bot/vlees? Op moeilijk bereikbare randjes en riggeltjes, tussen je cd's en boeken, tussen je onderbroeken en sokken, in je schoenen en laarzen, tussen je linnengoed en in je tassen en toilettasje?
En wat als de katten deze prooitjes pas na een aantal dagen weet te vinden? Dit is toch niet zo praktisch en misschien toch ook wel minder uitvoerbaar.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

ik zoek eve wat voor je op.

je zult een rauw gevoederde kat dan zien, en deze kat wordt ook nog eens primair met prooien gevoed.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

ik heb t gevonden

KLIK
Zaniematsu
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Hallo Koekje,

Ja heel leuk artikel!! Ik heb het ook gelezen voordat het gepubliceerd ging worden. Het is geschreven door..... deze vriendin hihihi.  ;D

Dit is dus een heel klein onderdeel wat zij toepast met de voedselverrijking.
Ze maakt torens van keukenrollen op verschillende manier.
Ook eierdozen waar het voedsel in verstopt wordt.
Ook de Nina Ottoson puzzels heeft ze in huis voor de katten.
Daarbij verstopt ze brokjes door het hele huis. Ik zou willen dat dit met rauw voer en prooidieren werdt gedaan. Maar ik ben bang dat dit wat onsmakelijk zal worden op den duur in huis.

Ik zie mezelf geen muizen en eendagskuikens of delen daarvan verstoppen in bv zo'n Nina Ottoson puzzel. Als je nu al kijkt wat een bloederige rommel het geeft rondom de eetschaaltjes......

Groetjes Linda
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

de link die ik gaf met de birmaan en de wcrollen toren wordt dus alleen rauw gevoerd.
ik denk dat ze kleine muisjes of gedroogd vlees erin stoppen.

kuikentjes zijn idd wat viezer in de zin dat ze eigeel bevatten wat er dan zo gezellig uitloopt, maar andere prooitjes hoeven dit echt niet persé te doen. ook hoef je natuurlijk niet de muizen tussen je sokken te leggen.

lapjes vlees als kleine stukjes kipfilet e.d. drogen gewoon op, dus ook geen zooi.

anders kan je natuurlijk ook gewoon gedroogde ansjovisjes nemen of zelf wat vlees drogen in de oven.

carnibest verkoopt trouwens ook snackjes en snoepjes. volgens mij zijn deze ook graanvrij. die kan je eventueel ook daarvoor gebruiken.

met creativiteit en een open geest kom je echt heel ver. brokjes zijn echt niet nodig voor voedselverrijking.

er zijn trouwens meerdere mensen die hun hond van die puzzels geven, ook bpers. die leggen daar echt ook niet allemaal chemische frolicbrokjes in.
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

koekje,

de 'klik' klikt klikt wel, maar dan kom ik op 'n beginpagina, waar 'k nog steeds geen prijsvraag mag winnen :'(

de zoekfunctie mag 'k wel gebruiken, weet alleen niet waar 'k op moet zoeken?
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

Zaniematsu schreef: kuikens of delen daarvan verstoppen in bv zo'n Nina Ottoson puzzel. Als je nu al kijkt wat een bloederige rommel het geeft rondom de eetschaaltjes......
is't geen idee om bij de lokale snakewinkel wat sprinkanen te halen?
levende welteverstaan....
ze verstoppen zichzelf, kunnen torenhoog springen, drogen knapperig op (als ze niet gevonden worden) zitten vol taurine....

of ga ik nu weer te ver?
:disguise2:
Kefraya
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Kefraya »

Als alternatief voor brokjes zou je ook eens kunnen kijken naar de 'snoepjes' die Carnibest aanbiedt: dat is gedroogd vlees in kleine stukjes, een soort brokjes dus, maar dan wel wat gezonder.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

sprinkhanen lijken me erg voedzaam.
hier zijn ze gek op vliegen en spinnetjes, dus ik denk dat sprinkhanen voor iedere dag een geweldige snack is.

ik wist niet dat inloggen tegenwoordig nodig is om paginas van kattenplaza te bekijken.
ik copy/paste wel even de post die ik wilde laten zien.
Sjalot schreef:Ik zag in een kattenblad een voorbeeld van een zelfgemaakt kattenspeeltje.
Allemaal keukenrollen aan elkaar geplakt, die je dan kan vullen met voer.
Zo moeten katten actief worden om aan hun eten te komen.

Het viel in de smaak bij Gigi!

Afbeelding

Afbeelding
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

ah, dankjewel koekje,

nu is't ook voor mij zichtbaar :)
Zaniematsu
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

is't geen idee om bij de lokale snakewinkel wat sprinkanen te halen?
levende welteverstaan....
ze verstoppen zichzelf, kunnen torenhoog springen, drogen knapperig op (als ze niet gevonden worden) zitten vol taurine....

of ga ik nu weer te ver?

Ik zal het idee doorgeven. Ben benieuwd naar de reactie. Denk niet dat ze dit gaat toepassen.....
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

horen we 't nog? :) mettertijd?
Zaniematsu
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

flin schreef: horen we 't nog? :) mettertijd?
Ja hoor, maar voorlopig is haar (door de da) geadviseerd om geheel op brok over te gaan.
De combi brok en rauw zou de oorzaak zijn van een verkeerde zuurgraad dat de struviet veroorzaakt zou hebben  :'(
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

ik denk dat vooral de brokken de oorzaak zijn van de verkeerde zuurgraad (dus te basisch) en dat daarom de struviet is gekomen.

Plaats reactie