Hier twee foto's van knotswier:
http://users.pandora.be/hugo.ollieuz/pa ... swier.html
Maar het groeit niet op veen of schelpenbanken of zand, het "groeit" op een vaste ondergrond. Het heeft nl. geen wortels maar hecht zich vast op steen/rots.
Gisteren kwam ik toevallig tweedehands een ouder boek tegen: Puur natuur op tafel. Daar staan ook een paar recepten in met zeewier

Er staat o.a.: Gebruik alleen verse planten die nog vastzitten aan de stenen. Ik lees niets over vies ruiken, wel dat het er als het geserveerd wordt vrij onplezierig uit kan zien ::) :-X
Er wordt ook geschreven dat je het blaaswier snel kan drogen en dan vermalen, om als poeder toe te voegen aan je stoofgerecht of soep. In elk geval zal het dan niet stinken denk ik en is nog goedkoper dan het goedkoopste potje.
De Giant kelp heet hier ook Reuzekelp en behoort net als blaasjeswier tot de bruinwieren.
gemmaa schreef:
ik heb toch begrepen dat je het beter niet zomaar van het strand kan plukken. Sommige wieren zijn giftig, ik zou het verschil niet zien. En als het water vervuild was hebben ze die stoffen ook opgenomen. En zeewier wat aanspoeld zou ook vaak vol bacterien zitten. Zeewier uit een potje lijkt mij gezonder
Ik ben nog nergens iets tegen gekomen over giftige wieren. ??? Wat vervuiling betreft, dat geldt ook voor de vis die uit het water komt. Die staat hoger in de voedselketen dus die bevat nog meer.
Voor verzameld wier geldt natuurlijk ook dat je het eerst moet wassen net als andere groente
Waarom zou het wier in een potje gezonder zijn???