Vragen over voedselmolen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Vragen over voedselmolen

koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

ik vind hem helemaal purr!
misschien dat ik het ook eens aandurf om in a'dam bij duikelman binnen te stappen (het mantra zal zijn: wekopenalleeneenporkert )  ;D
en anders wil ik hem wel voor mn verjaardag.
Linneke
3-sterren
3-sterren

Bericht door Linneke »

Ik heb zelf 2 voedselmolens. 1x nummer 8 en 1x nummer 10. Beide hebben mijn ouders voor een prikkie op de rommelmarkt gekocht, ik geloof iets van 3/4 euro per stuk. Misschien een idee om eens op een rommelmarkt te kijken, misschien met koninginnedag? Scheelt je een hoop geld tegenover een nieuwe.
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Linneke schreef: Ik heb zelf 2 voedselmolens. 1x nummer 8 en 1x nummer 10. Beide hebben mijn ouders voor een prikkie op de rommelmarkt gekocht, ik geloof iets van 3/4 euro per stuk. Misschien een idee om eens op een rommelmarkt te kijken, misschien met koninginnedag? Scheelt je een hoop geld tegenover een nieuwe.

Leuk hoor, rommelmarkten en kringloopwinkels, maar soms zijn ze gewoon oud en geroest en naar de filistijnen ;)
Ooit heb ik een nette gevonden, een nr. 10 maar die had een snijschijf 3 of zo, was maar €2,50 , maar daar krijg je geen kipkarkas doorheen ::)
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

wat 'k me afvraag; zijn die molens makkelijk schoon te maken?

'k mep hier voor onze Muts bijna alles met 't geweldige hakmes (en dat fungeert exellent) ,
een molen zou miss meer botvariatie- opleveren,
maar 'k heb zo'n hekel aan poetsen?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

ik was ook mn andere keukengereedschap (hakmolen, mixer, etc) af met de hand, bij gebrek aan vaatwasser of heer kruimel. ik zou hem eerst afspoelen, en dan even in een sopje laten weken. natuurlijk niet 3 dagen laten aankoeken, want dan is het hard jiffen.
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

flin schreef: wat 'k me afvraag; zijn die molens makkelijk schoon te maken?

'k mep hier voor onze Muts bijna alles met 't geweldige hakmes (en dat fungeert exellent) ,
een molen zou miss meer botvariatie- opleveren,
maar 'k heb zo'n hekel aan poetsen?
nou heb ik hier wel een vaatwasser, maar de vleesmolen was ik met de hand af; kwestie van een sopje, even laten weken, borstel erdoor, afspoelen, uit laten druipen, en goed drogen.
eventueel insmeren met een heel klein beetje olie.
gietijzer is fantastisch spul, maar het kan ook fantastisch roesten. het is wel vertind, maar ik neem het zekere voor het onzekere ;)
dat afwassen met de hand vind ik maar niks, daarom maal ik altijd zoveel mogelijk in 1 keer :)
Linneke
3-sterren
3-sterren

Bericht door Linneke »

Gelukkig zijn de mijne niet verroest. En ik heb geen idee welke snijschaafmaten erop zitten, op de nummer 8 in ieder geval een met kleinere gaatjes dan op de nummer 10. Maar bij beide krijg ik er kipkarkas en eendnek door. (krijg er wel spierballen van  :showoff: )

De molens kun je idd helemaal uit elkaar halen. Ik doe ze ook altijd in een handsopje en dan heel goed droogmaken.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Ze kunnen idd behoorlijk roesten, die molens  :P en ook worden de messen na verloop van tijd bot, dus als je veel maalt is het denk ik wel de moeite om met oogkleppen op ff bij Duikelman langs te sjezen (afgepast geld in de knip  8))
Ik overweeg ook de aanschaf van een nieuwe Porkert want de boel wordt wel bot. En da's slecht voor het humeur van heer Kruimel  :o
evenstar
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evenstar »

wij hebben ook een porket 10 met 2 schijven maar geitenribben is not done. De heer des huizes hier heeft gewoon de molen gesloopt met de geitenribben
maar gelukkig ook weer gemaakt / gelast. Van de week  gaat er weer vis door hopen dat de molen heel blijft
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

ik was niet van plan er ribben doorheen te jassen, alleen botspul wat sien ook eet.
dus gevogeltebot, en dan geen kippenpoten, want die vind ik al vaak te hard. ik denk dat ik er wel een karkasje doorheen kan vouwen.

mantra voor kruimel bij duikelman: ALLEENEENPORKERTALLEENEENPORKERTALLEENEENPORKERT
blijven herhalen totdat je met alleen je porkert weer buiten staat  :D
rawfan
1-ster
1-ster

Bericht door rawfan »

Ik heb een hakmes bij de messenwinkel bij het Sarphartipark voor €42 gekocht (er zijn goedkopere messen van €30). Een beetje hakken vooraf maakt het molenwerk heel eenvoudig. Het is ook een goede "stress release" om zo te hakken (maar niet te hard, anders vliegen er stukjes kip overal). En dit van een ex-vegetarier!
Duikelman heeft wel handmolens (ook electrisch), tot maat 12. Ik heb een Jupiter molen add-on voor een KitchenAid gekocht (geen plastic) en dat doet het ook prima. Ik heb een photoserie gemaakt. :-)http://www.facebook.com/album.php?aid=31146&l=68d49&id=617091416
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Hakken doe ik met de bijl van de dhz-zaak, kostte 4,50  :D Maar dan vooral ribben als ze in een geheel aangeleverd zijn, en lamskoppen doormidden (doet heer Kruimel). Ik moet zeggen dat de snoeischaar ook goeie diensten bewijst bij het voorbewerken van harde botten.
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

rawfan schreef: Ik heb een hakmes (maar niet te hard, anders vliegen er stukjes kip overal).
miss doe je dit al, en anders wil 'k je aanraden 't vlees in licht bevroren toestand te hakken;
ten eerste vliegt 't sap niet overal, (maar blijft waar 't hoort) :P
en 't werkt echt 1000 maal makkelijker om ook 't vlees en bot klein te krijgen...(aldus mijn hakmes ervaring)

gna, en heb je fotoserie bekeken! :D
helemaal leuk!

naar aanleiding van de foto-serie heb 'k nog een vraag:
je voegt 't één en ander toe (behalve vlees en bot), en de vraag is dan: wat precies, en waarom?
rawfan
1-ster
1-ster

Bericht door rawfan »

Ik volg het recept van Anne http://www.catnutrition.org/recipes.php en Dr Lisa Pierson http://www.catinfo.org/. Ik ben lid bij een forum voor katten met suikerziekte (dit forum volgt een protocol dat mijn kat in remissie heeft gekregen). Dit recept wordt wel aanbevolen voor katten die (heel) kieskeurig zijn en die absoluut geen koolhydraten binnen mogen krijgen. Ik heb extra vitaminen (A,B,E); eiwiten (taurine); zalm olie (moega 3); ei-doeiers toegevoegd (en een-dagskeukens omdat mijn buurvrouw ze gekocht had maar haar katten lusde ze niet en ze zaten in mijn vriezer). Dit is omdat ik geen complete proei kan voeren (oftewel, alleen een van de drie zal het opvreten: muizen van Zoo-Natuurlijk) en omdat alles wordt bevroren.
Laatst gewijzigd door rawfan op vr 28 mar 2008, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

rawfan schreef: Ik heb extra vitaminen (A,B,E); eiwiten (taurine); zalm olie (moega 3); ei-doeiers toegevoegd en omdat alles wordt bevroren.
nou weet 'k weinig van suikerkatten,(wèl weer wat van kieskeurige katten 8) >:()

kun je miss niet aan hart lever en niertjes/maagjes komen, (van kip oid?) omdat je vitamines toevoegt? of voeg je expres extra toe? als 'k bedenk dat alle vitamines in 't vlees zitten, lijkt 't me dat je miss wat veel toevoegt, ook al geef je geen hele prooi, maar kun je dit miss wel nabootsen zonder synthetische vitamines?

-de taurine is een amino-acid en wordt niet afgebroken door invriezen, ( zit vooral in hart, en donker spiervlees met name kalkoen-poot ) de vitamine e uit vlees daarentegen verliest wel wat waarde, (vit e kun je ook teveel supplementeren, 't is een in vetoplosbare vitamine), in lever en eigeel zit al flink vit a en d; (daarmee dus ook in de eendagskuikens), de omega-3 zou je in de vorm van verse vette vis kunnen geven?

Plaats reactie