Droge neus en jeukerig

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Plaats reactie

Droge neus en jeukerig

El_Kato
5-sterren
5-sterren

Droge neus en jeukerig

Bericht door El_Kato »

Dex heeft sinds een tijdje een erg droge neus, voelt en ziet wat ruw. Mexi, Engelse bulldog ( helaas overleden) had dat ook. Bij haar dacht ik dat het kwam omdat ze er zelf niet goed bij kon dat idee had ik. Daar smeerde ik altijd wat kokosolie op. Geen idee waarom, hier ooit gelezen? Het werkte niet echt trouwens… en Mexi had er echt een hekel aan die rommel op haar neus… ::)
Dex kan er prima bij heb bij hem meer het idee dat het van binnenuit komt.

Dex lijkt algemeen wat te rommelen. Heeft nu 2x ik denk een hotspot gehad - spontaan ontstond er een vieze plek die een paar dagen bleef rommelen. Uiteindelijk bleef er een kale plek over waar later wel weer vacht op groeit. De eerste is al niet meer zichtbaar en de tweede lijkt wat te blijven rommelen… het is wel dicht maar de huid voelt bultig en dik aan. Ik smeer het steeds in met honingzalf. Hij heeft ook een paar kleine bultjes, soort van puistjes op zijn kop wat nu kale plekjes zijn geworden. En hij lijkt wat jeukerig. Zijn vacht lijkt ook slecht los te komen als je hem aait komt er bijna geen haar los maar als je hem borstelt ligt de vloer binnen no time vol.

Nou ja ik weet het even niet. Ik heb hem gisteren geborsteld en wil dat dit weekend weer doen en misschien even wassen?
Qua voer hebben we geen veranderingen.
Komt hij iets te kort? Kan ik iets doen om zijn neus weer soepel en zacht te krijgen?
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Re: Droge neus en jeukerig

Bericht door smulpaap »

Herkenbaar , wat de droge neus betreft
Amber had dat ook . Maar ook haar voetzooltjes waren droog en ruw
Noa had dit helemaal niet
Ik ben ooit begonnen met Carnibest en Haaksbarf . Dat ging al wat beter , maar eenmaal op BARF waren de droge neus en ruwe voetzooltjes niet meer aanwezig .
Ik gaf de beide dames heel veel wild vanwege de betere verhouding omega drie /zes . En ik was niet zuinig met Omega Drie . Dat gaf ik gerust 4 tot 5 keer per week , en altijd groentemix . Ik ben momenteel erg tevreden over Testa algenolie
Mijn beide bullen reageerden niet goed op geit . Daar kregen ze de puistjes van , vooral om de mond
Ik heb voor Amber ook allerlei smeersels geprobeerd , maar dat deed niets . Ik had ook de indruk dat het van binnenuit kwam , en volgens mij is het ook echt wel een Bullen kwaal .
Noa kwam als herplaatser , met een zeer slechte vette stinkende vacht en eenmaal op barf knapte ze enorm op , kvv ging met haar ook niet optimaal . Ze werd weer jeukerig , had enorme haaruitval en vieze bruine smurrie uit haar oren . Bullen kunnen , is mijn ervaring erg gevoelig zijn . Zo kon Noa bv niet tegen de lijnzaadolie in Carnibest . En Amber verdroeg geen vette vis , dat leidde ook tot puisten . Oh ja , de dames kregen oom geregeld probiotica . Met sommige rassen kun je wat minder krap kijken met voeding . Met bullen is het soms zoeken waarop ze,het best reageren. Zo had Noa toen ze kwam ook de bekende kale flanken . Eenmaal drie maanden op barf was dat voorbij en is nooit terug gekomen . Amber de tussenteen ontstekingen, idem . Voldoende Omega Drie en het verdween
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Oh ja , ze kregen heel veel gans . De jager had geschoten en ik kon de ganzen direct ophalen . Hoe vers kun je het hebben
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

El_Kato schreef: wo 16 feb 2022, 17:32 Dex heeft sinds een tijdje een erg droge neus, voelt en ziet wat ruw. Mexi, Engelse bulldog ( helaas overleden) had dat ook. Bij haar dacht ik dat het kwam omdat ze er zelf niet goed bij kon dat idee had ik. Daar smeerde ik altijd wat kokosolie op. Geen idee waarom, hier ooit gelezen? Het werkte niet echt trouwens… en Mexi had er echt een hekel aan die rommel op haar neus… ::)
Dex kan er prima bij heb bij hem meer het idee dat het van binnenuit komt.

Dex lijkt algemeen wat te rommelen. Heeft nu 2x ik denk een hotspot gehad - spontaan ontstond er een vieze plek die een paar dagen bleef rommelen. Uiteindelijk bleef er een kale plek over waar later wel weer vacht op groeit. De eerste is al niet meer zichtbaar en de tweede lijkt wat te blijven rommelen… het is wel dicht maar de huid voelt bultig en dik aan. Ik smeer het steeds in met honingzalf. Hij heeft ook een paar kleine bultjes, soort van puistjes op zijn kop wat nu kale plekjes zijn geworden. En hij lijkt wat jeukerig. Zijn vacht lijkt ook slecht los te komen als je hem aait komt er bijna geen haar los maar als je hem borstelt ligt de vloer binnen no time vol.

Nou ja ik weet het even niet. Ik heb hem gisteren geborsteld en wil dat dit weekend weer doen en misschien even wassen?
Qua voer hebben we geen veranderingen.
Komt hij iets te kort? Kan ik iets doen om zijn neus weer soepel en zacht te krijgen?
Ik weet niet precies wat je voert maar je zou misschien wat aanpassingen kunnen maken.

En verder denk ik dat je supplementen kunt geven om Dex een beetje te boosten. Allereerst denk ik aan een goede visolie. Die heb je in soorten en maten, goede en slechte. Ik vind zelf de Royal Green visolie capsules tot een van de beste behoren.

Verder zou je vitamine E olie op zijn neus kunnen smeren.

En verder zijn er nog wel wat supplementen die ik kan bedenken maar liefst weet ik dan toch wel eerst wat je precies voert. Oh, wat extra zink kan sowieso geen kwaad. Maar dan moet je ook wel goed opneembare zink nemen. De beste is zinkmethionine.

Je hond heeft 20 mg per 1000 kcal nodig maar er zit natuurlijk ook al zink in de voeding. Om extra zink erbij te geven zou ik eerst graag willen weten wat je hond weegt en wat voor hond Dex is. Je "moet" ergens tussen de 7 mg en 15 mg bij gaan geven.

Ik laat het hier even bij, in afwachting van je antwoorden.
El_Kato
5-sterren
5-sterren

Bericht door El_Kato »

Dex is een old english bulldog van +/- 34 kg. Ze eten barf maar met een gemalen bot mix. Dex is erg op eten en altijd bang dat je afpakt - geen idee had hij als pup al en wij hebben nooit wat afgepakt. Het vasthouden van een stuk karkas om hem er rustig op te laten kauwen werkte averechts. We hebben het een tijd aangezien maar na de zoveelste keer rochelen en hoesten omdat hij schrokte zijn we KVV gaan voeren. KVV is Rana een paar keer verstopt op geraakt en ook Dex lijkt gevoelig voor te veel bot, had ook snel (erg) droge ontlasting op KVV. Dus weer terug naar barf maar dan met gemalen bot.

Botmix en orgaan bestel ik bij Dogmeat. Ik maak porties voor 2 weken en haal elke 2 weken spiervlees en wissel dan steeds af.
Botmix is altijd of kip of eend.
Spiervlees is kipdijfilet, kalkoen of rundsucade. Dat haal ik bij de Turkse slager hier in de stad.
Orgaan nier (rund), hart (lam of eend) en lever (paard of net wat er is).
Pens rund, geit of schaap

Ik bedenk me nu dat ze de laatste 4 weken meer kip hebben gehad in de vorm van orgaan. Dat had ik te kort besteld bij dogmeat heb ik bij de Turkse slager extra meegenomen. En een keer extra kipdijvlees omdat ze geen kalkoen hadden.

Omdat de variatie met diersoorten niet geweldig is ben ik er een paar maanden terug mee begonnen om rollen KVV van bv patrijs, fazant, lam bij te voeren. Dit zijn kleine plukjes (1kg over 14 porties verdeel, 7 dgn Rana en 7 dgn Dex) extra bij de dagportie te stoppen. Het gaat echt om een plukje dus weet niet of dit echt wat toevoegt.

Door het voer gaat standaard een schepje psyllium vezels. Met regelmaat krijgen ze een rauw ei, een restje joghurt, rijst oid restjes van ons.

Vis is ergens onderweg uit het menu gevallen :-[ Ik heb een tijdje gemalen zalm of andere vis bijgevoegd maar vind dat zo vies… het hele huis meurt dan naar vis en de honden zelf stinken ook nog uren naar vis :puke: Visolie gaf ik vroeger wel maar doe ik eigenlijk al heel lang niet meer.
Ik ga de capsules van Royal Green bestellen. Kan ik die in zijn geheel geven? 1 Per hond per dag?
El_Kato
5-sterren
5-sterren

Bericht door El_Kato »

Groentemix is standaard onderdeel van het menu! Ik wissel per 2 weken af wat daar in gaat.
Rana heeft idd in het verleden ook wel kale plekken op de flanken gehad maar door dagelijks een groentemix te geven is dat verdwenen. Groentemix krijgen ze ook voor een goede soepele ontlasting.

Testa algenolie ken ik niet - dat zoek ik op!

Tja wild krijgen ze dus eigenlijk niet… nou ja af en toe een plukje in de vorm van KVV - konijn en haas bestel ik daar ook van.

Ik bestelde bij Floris vroeger vaak gansfilet als spiervlees maar hij had geen gemalen bot en vond het handiger om bij 1 leverancier te bestellen. Ik zal weer eens bij hem op de website kijken dan hebben ze misschien toch weer iets meer variatie.
El_Kato
5-sterren
5-sterren

Bericht door El_Kato »

Botmix is er trouwens ook in kalkoen maar dat is ook gemalen veel te hard. We hebben het geprobeerd maar daar hadden ze beide last van met de ontlasting en omdat Rana daar al 2x eerder serieuze problemen mee heeft gehad nemen we daar geen risico meer mee.
El_Kato
5-sterren
5-sterren

Bericht door El_Kato »

Oké… moet toch wat vaker in de vraag en aanbod hoek kijken… ::)

Ben het spiervlees bij de Turkse winkel gaan halen omdat Dogmeat echt schreeuwend duur werd voor spiervlees, de Turkse slager is bv met kipdijfilet en kalkoendij goedkoper. Voor de variatie ook wel eens lams of paarden vlees besteld bij Dogmeat maar dan vond ik de kwaliteit echt bagger voor wat ik er voor betaalde.

Maar zie nu mooie aanbiedingen van oa hertsnippers en gans en patrijsgehakt bij Gunshies in Beverwijk en dat is prima aan te rijden voor mij. Geen idee van de kwaliteit maar vroeger altijd goede ervaringen met hetgeen ik bij Chiva opgehaald heb!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

El_Kato schreef: vr 18 feb 2022, 11:20 Dex is een old english bulldog van +/- 34 kg. Ze eten barf maar met een gemalen bot mix. Dex is erg op eten en altijd bang dat je afpakt - geen idee had hij als pup al en wij hebben nooit wat afgepakt. Het vasthouden van een stuk karkas om hem er rustig op te laten kauwen werkte averechts. We hebben het een tijd aangezien maar na de zoveelste keer rochelen en hoesten omdat hij schrokte zijn we KVV gaan voeren. KVV is Rana een paar keer verstopt op geraakt en ook Dex lijkt gevoelig voor te veel bot, had ook snel (erg) droge ontlasting op KVV. Dus weer terug naar barf maar dan met gemalen bot.

Botmix en orgaan bestel ik bij Dogmeat. Ik maak porties voor 2 weken en haal elke 2 weken spiervlees en wissel dan steeds af.
Botmix is altijd of kip of eend.
Spiervlees is kipdijfilet, kalkoen of rundsucade. Dat haal ik bij de Turkse slager hier in de stad.
Orgaan nier (rund), hart (lam of eend) en lever (paard of net wat er is).
Pens rund, geit of schaap

Ik bedenk me nu dat ze de laatste 4 weken meer kip hebben gehad in de vorm van orgaan. Dat had ik te kort besteld bij dogmeat heb ik bij de Turkse slager extra meegenomen. En een keer extra kipdijvlees omdat ze geen kalkoen hadden.

Omdat de variatie met diersoorten niet geweldig is ben ik er een paar maanden terug mee begonnen om rollen KVV van bv patrijs, fazant, lam bij te voeren. Dit zijn kleine plukjes (1kg over 14 porties verdeel, 7 dgn Rana en 7 dgn Dex) extra bij de dagportie te stoppen. Het gaat echt om een plukje dus weet niet of dit echt wat toevoegt.

Door het voer gaat standaard een schepje psyllium vezels. Met regelmaat krijgen ze een rauw ei, een restje joghurt, rijst oid restjes van ons.

Vis is ergens onderweg uit het menu gevallen :-[ Ik heb een tijdje gemalen zalm of andere vis bijgevoegd maar vind dat zo vies… het hele huis meurt dan naar vis en de honden zelf stinken ook nog uren naar vis :puke: Visolie gaf ik vroeger wel maar doe ik eigenlijk al heel lang niet meer.
Ik ga de capsules van Royal Green bestellen. Kan ik die in zijn geheel geven? 1 Per hond per dag?
Ja, die kun je in z'n geheel door het voer geven en ja, 1 per dag per hond.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Qua voeding ga je de puntjes op de i zetten, prima! Ik zou zelf toch zink erbij geven. Begin met een 15 mg capsule zink (zinkmethionine) en als je dat een paar weken geeft, geef dan een halve capsule. Ik vind deze heel goed:

https://nl.iherb.com/pr/jarrow-formulas ... e-caps/278

Ik zou zelf wel de capsule open maken en het poeder over het voer doen. Eerst de hele capsule, daarna de halve.

En ja, ik zou toch ook wat vitamine E olie op de neus smeren.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Testa is leuk maar die zou ik nu niet geven. Dat is te laag gedoseerd. Voor nu heb je iets sterkers nodig.

Plaats reactie