Ingevroren herkennen...

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Ingevroren herkennen...

Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

Biancatje88 schreef: Maar hoe halen juliie dan de juiste hoeveelheid van zon groot bevroren stuk af? Ik ben dus nog maar pas begonnen en heb van mijn eerste lading vlees alle menus voor elke dag in aparte zakjes zitten. Alles gewogen en afgesneden. Een heel werk hoor voor 1 hond en 5 katten.. Ben 3 en half uur bezig geweest voor 2 weken voor de hond en 1 week voor de katten ::)
;D Tja daar moet je een vorm voor gaan vinden... ik voer maar 2 katten, dat scheelt... met een uurtje doorbikkelen en bevroren vingers kom ik een heel eind
T is een beetje afhankelijk van de hoeveelheden die je per dag voert... heb je 500gr vleesbot nodig dan zou ik niet van te voren portioneren maar t spul ontdooien, voeren en de rest óf de volgende dag voeren óf opnieuw invriezen...
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

vanaalst schreef: wat netjes!
soms heel soms als ik daar zin in heb doe ik het ook, maar meestal niet :-[
Ik plak het op alles. Alleen soms als je 30 keer eend rug moet schrijven ben je het wel zat hoor ;D
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

en inderdaad de diepvriesstickers van de hema doen het prima!!!
Rimanda
3-sterren
3-sterren

Bericht door Rimanda »

Als het bevroren is.. gewoon licht laten ontdooien.. porties maken en weer terug de vriezer in.
Ik hak of snij eigenlijk niks.. de karkassen weeg ik en dan krijgen ze er 1 of 2.. afhankelijk van het gewicht.. de ene keer krijgen ze wat meer de andere keer wat minder. Zo krijgen ze van kipkarkas er 2.. en van eendkarkas maar 1. Kalkoennek.. 2 en Eendennek weer 3. Het gaat per portie in een zakje de vriezer in. De avond van tevoren of de ochtend haal ik de zakjes eruit wat voor in de avond op het menu staat.
Maarja heb hier ook wel wat grotere honden en is zo dus makkelijk te doen.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Zo doe ik het ook. Soms dan vries ik dingen per 2 dagen in. De eendenruggen verpak ik per 2. Dan krijgt hij gewoon 2 dagen achterelkaar eend.
Paula1976
4-sterren
4-sterren

Bericht door Paula1976 »

Ik heb voor onze powderpuff (5 kg) dagmenu's in de diepvries liggen. 3 dagen vleesbot met spier en 3 dagen vleesbot met orgaan. Bij het inpakken maak ik dus meteen de juiste dagporties. Ieder zakje krijgt met stift dag 1 t/m 6 erop. Dag 7 is een visdag met zalmkop- en graat. Maandag is dag 1 dus haal ik op zondagavond een zakje met nr 1 uit de diepvries samen met een zakje met groentemix. Zo weet manlief ook altijd wat Tico moet hebben mocht ik er onverhoopt eens een paar dagen niet zijn. In 6 dagen heeft Tico dus een volledig uitgebalanceerd menu gehad. Dan komt de visdag en dan beginnen we weer bij 1. Ik maak voor ongeveer 3 maanden in voren. Dus 13 x dag 1, 13 x dag 2 etc. etc.

Zo deed ik het ook bij mijn vorige hond een Airedale en dat bevalt me erg goed. Bij Maud deed ik zelfs nog elke dag en vlees én orgaan. Maar omdat bij Tico de porties dan wel heel klein worden (45 gram vlees of orgaan schiet niet echt op ook qua kauwwerk) heb ik dit nu verdeeld over 3 dagen ipv 6 dagen.

De 1e keer ben ik ook heel lang bezig geweest hoor. Je krijgt er vanzelf meer handigheid in en ontdekt makkelijker methodes. Komt allemaal vanzelf!

O ja, en dat herkennen in bevroren toestand, gaat ook al steeds beter!

Succes ermee!
millyckk
5-sterren
5-sterren

Bericht door millyckk »

Porties maken en met een  watervaste stift op elk zakje opschrijven wat het is. Tegenwoordig doe ik het in dagporties en die weer in een grotere zak waar ik de inhoud opschrijf, dus niet meer op elk apart zakje.
Zelf weet ik inmiddels wat wat is, maar ik blijf schrijven voor het geval manlief het onverwacht over zou moeten nemen.
**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

Als ik portioneer en de zakken in de vriezer dump weet ik wel ongeveer waar wat ligt. Aan de kleur en de vorm van het bevroren spul herken ik wel wat ik in mijn handen heb. Magen zijn bijv lichter van kleur dan hart, en lever is weer wat anders van kleur en vorm dan hart.
Lamsnieren zitten weer in een ander soort zakje dus die herken ik daar weer makkelijk aan.
Ik heb nog nooit iets anders ontdooit dan wat de bedoeling was. Alleen geldt dat voor eigen vlees weer niet :-\ ::)

Ik weeg 1 of 2x de vleesbotten en tegelijkertijd tel ik hoeveel het er zijn. Zo duw ik 4eendenruggen in 1zak, 4½ hazenrug in 1zak, 4parelhoenkarkassen in 1 zak ect ect.
Kalkoenorgaan weeg ik niet af. Die zijn al voorverpakt per +/- 1kg en dat is wat ik op 1 dag nodig heb. :)
Ander orgaan en spiervlees weeg ik wel af als ik het portioneer omdat die groter verpakt zijn. Maar wanneer ik bijv hertenvlees in een literpak (van bijv melk) stop weet ik dat daar 1kg in past dus hoef ik niet meer te wegen. ;)
Haasvlies is per +/- 2kg verpakt, dus daar krijgen ze dan 2dagen van of de helft gaat weer terug voor een andere keer ;)

Barfen met meerdere honden is naar mijn idee wel anders/makkelijker dan met 1 hond (en een aantal katten)
Als ik mijn bestelling heb gehaald ben ik een klein uurtje bezig met porties maken.

Wanneer je dagporties maakt is het niet erg handig als je eens van een 'aanbieding' gebruik maakt, want dan heb je bijv ineens een doos vleesbotten maar geen orgaan en spiervlees om erbij te doen.
Else
4-sterren
4-sterren

Bericht door Else »

Biancatje88 schreef: Maar hoe halen juliie dan de juiste hoeveelheid van zon groot bevroren stuk af? Ik ben dus nog maar pas begonnen en heb van mijn eerste lading vlees alle menus voor elke dag in aparte zakjes zitten. Alles gewogen en afgesneden. Een heel werk hoor voor 1 hond en 5 katten.. Ben 3 en half uur bezig geweest voor 2 weken voor de hond en 1 week voor de katten ::)
Ik bestel voor eens per 3 maand. Laat dan alles ontdooien en maak dan meteen overal porties van. Ik heb het gewicht van de porties wel makkelijk gemaakt voor mezelf (bijna alles 500 gram), Voer de hond dus niet elke dag compleet, wel elke dag vleesbot maar afwisselend orgaan en spiervlees en 1 dag vis.
Ik ben dan wel een hele avond bezig en m'n keuken lijkt dan 1 grote slagerij maar dan ben je daarna ook weer voor een hele tijd klaar.
pallas
5-sterren
5-sterren

Bericht door pallas »

Teon ik net begon woog ik alles keurig af en had ik van die gekleurde sluitclips zodat ik wist wat het precies was.
Per soort dan weer in een plastictasje en dan in de vriezer.
Nu barf ik al zoveel jaar dat ik bijna alles wel herken en ik gewoon twee kilo perdag eruit pak, dan gaat wel op.
Ik deel de vriezer nog wel steeds in naar soort, doe dat met tassen of met een paar doosjes.
Je hoeft me ook niet meer te vragen of er wel de juiste hoeveelheid vles/ bot en orgaan in de bak zit, dat gaat nu ook op het oog  (en toch nauwkeurig)

maw: in het begin is het een hoop werk, maar las je het eenmaal langer doet wordt het routine.
Hetty_
4-sterren
4-sterren

Bericht door Hetty_ »

Ik gebruik schilders afplakband als sticker.  :)
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

Wanneer alles komt leg ik alles wat per kilo verpakt is meteen in de vriezer. De grote verpakkingen weeg ik meteen voor 2 honden af en schrijf het er met een watervaste stift erop. Nadeel is wel wanneer je je hond meer wilt gaan geven dat het niet meer klopt. Ik herken het meeste wel maar het is toch handig wanneer je niet hoeft te onderzoeken wat het is. Het liefste zou ik van die herschrijfbare labels willen hebben.
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Hier gaan alle kilo-verpakkingen zo de vriezer in, behalve orgaan, lever en nier maak ik halve kilo's van.
Grootverpakkingen worden ook gedeelt in kilo's of hoeveel er in een zakje past.
Ze eten hier tussen 2,5-3kg voer per dag, dus dat makkelijk pakken.
Ik herken het meeste wel als het ingevroren is.
Orgaan gaat per soort (lever/hart/nier/overig) in een aparte zak en alle soorten spiervlees gaan bij elkaar in een zak.
Vleesbot wordt er zo ingegooid, soms vergis ik me nog weleens in eendenrug en kippenrug ofzo, maar ik noem dat maar 'natuurlijke variatië'  :biggrin2:
Ze eten hier tussen 2,5-3kg voer per dag, dus dat makkelijk pakken.
Ik herken het meeste wel als het ingevroren is.

In begin maakte ik wel portie's, maar dan ook de makkelijke manier, ibv edere dag 1/2 kg vleesbot zodat ik met 1kg 2 dagen kan doen enzo.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Hier ook vleesbot per kilo, orgaan per pond in zakkies. Vleesbot dat alleen de katten eten gaat tegenwoordig ook per pond, vroeger met 5 stuks was een kilo ook in 2 dagen op.
Ik trek er meestal voor een dag of 3 a 4 tegelijk uit om te ontdooien, deel in de ontdooi-bakken, deel in de koelkast.

De kast heb ik per la ingedeeld, daar ook het kleine spul, in de kist staan een paar grote tassen van Appie en de Hema met per soort vleesbotten en pens er in.
Anthraciet
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anthraciet »

Hier gaat alles per (ongeveer) kilo in de vriezer. Per dag haal ik er 3 of 4 kilo uit en wat overblijft gaat naar de volgende dag.

Ik doe niks met stickertjes/plakkertjes/kleurcoderingen, zo netjes ben ik niet :biggrin2:
Over het algemeen kan ik heel goed zien wat wat is en als ik me een keer vergis, dan is dat maar zo, dan krijgen ze die dag wat anders als de bedoeling was.
Gaan ze ook niet dood van weet ik uit ervaring ;D

Plaats reactie